Sunday, February 27, 2011

aku penghidap penyakit gastritis~~=(

Kali ni aku nk share psal gastrik,,,sbb aku telah merana d sbbkn penyakit ni,,,dah la aku dh ada mcm2 jenis penyakit dh,,,tmbah2 plak yg ni,,,oh no!!sgt tk suka,,,sgt tk best,,,sgt tk sdp,,humm,,,,sabo je laa,,,,dugaan dr Allah,,,mgkin ada hikmah d sebaliknya,,(selalu aku guna ayat ni kan)..=(


                              
   ~sgt sakit bl diserang penyakit ni,,,hanya Allah saja yg tahu~


Apakah gastritis? 

Gastritis terjadi akibat dinding permukaan di dalam perut seseorang individu itu telah terhakis oleh asid gastric iaitu asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Hakisan pada permukaan dinding perut ini bukan berlaku dalam masa sehari malahan mungkin mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun sebelum seseorang itu mengalami symptom/tanda-tanda sakit perut di bahagian ulu hati. 
Antara tanda-tanda penyakit gastric/gastritis: 

(a) Sakit ulu hati 
(b) Rasa mual 
(c) Rasa perut kembung 
(d) Kemungkinan pesakit juga akan muntah 
p/s= semua tanda2 tu aku alami sekarang,,,hummm...=(
                                                                    
                                   
                                        ~tak suka bl muntah!~


Apakah punca penyakit gastritis /penyakit gastrik 

(a) Pesakit tidak menjaga waktu makan dengan betul atau skip meal
(b) Tekanan/stress
(c) Pengambilan ubat-ubat penahan sakit seperti ponstan dan voltaren dalam jangkamasa yang panjang
(d) Sejenis kuman iaitu Helicobacter Pylorii 

p/s= mungkin aku tk menjaga mkn kot,,mkn lewat,,,mse tu angin dh bertimbun2 dh msuk,,,=(


Jika saya telah mengidap penyakit gastric apa yang perlu saya buat? 

1. Makan secara teratur
2. Elakkan makanan yang pedas dan masam
3. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan Nescafe
4. Mengawal stress dengan bijak
5. Elakkan minuman berkarbonat 

p/s=insyaallahh~~~akn aku kawal diri aku sebaik mgkin,,,=(


                                  
 ~aku terima dengan hati yg terbuka dengan apa ujian yg kau berikan padaku Ya Allah,,dan aku memohon padamu semoga aku dihindari daripada penyakit2 yg berbahaya kerana aku tidak cukup kuat utk mghadapinya,~


DOA MEMOHON KESABARAN:
                                   
amin~~ 





4 comments: